6 شغل پردرآمد it بدون نیاز به دانشگاه
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

در حالی که دنیای صنعت و اشتغال از مدرک‌محوری به سمت دانش‌محوری و تجربه‌اندوزی در حال حرکت است، با این‌حال، هنوز هم برخی شرکت‌ها در آگهی‌های استخدامی مدرک دانشگاهی را قید می‌کنند. خوشبختانه برخی مشاغل دنیای فناوری نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند و تنها چیزی که برای احراز آن‌ها نیاز دارید مهارت و دانش است. افرادی که به دنبال این مشاغل هستند از طریق آموزش‌های حرفه‌ای، شرکت در آموزشگاه‌ها یا انجام کارآموزی در شرکت‌ها این شانس را دارند تا مهارت‌های موردنیاز را کسب کرده و در شرکتی مشغول به کار شوند. 

بیمارستان‌ها، نهادهای نیمه دولتی، مدارس، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های فناوری اطلاعات و سایر سازمان‌ها بیشتر به دنبال جذب افرادی هستند که مهارت‌‌های کاربردی دارند، حتا اگر مدرک تخصصی در این زمینه نداشته باشند. جالب آن‌که برخی شرکت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف برنامه‌های آموزشی برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند تا سطح مهارت‌های آن‌ها را ارتقا دهند. 

در ادامه به معرفی 10 مورد از مشاغلی می‌پردازیم که برای تصاحب آن‌ها نیازی به مدرک کارشناسی ندارید، اما اگر مهارت لازم را داشته باشید حقوق خوبی از بابت آن کسب می‌کنید. 

1. تحلیل‌گر امنیت رایانه

یک تحلیل‌گر امنیت رایانه (به‌نام تحلیلگر امنیت اطلاعات نیز شناخته می‌شود) از شبکه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای سازمان‌‌ها محافظت می‌کند. برخی از کارفرمایان خواهان تحلیل‌گرانی هستند که مدرک لیسانس علوم کامپیوتر یا رشته مرتبطی را داشته باشند و برخی دیگر نیز به دنبال افرادی با مدرک کارشناسی ارشد در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی هستند. با این حال‌، برخی از شرکت‌ها بر مهارت‌های کاربردی دنیای کامپیوتر، برنامه‌نویسی و امنیت فناوری اطلاعات تاکید دارند. این شغل متوسط رشد 32 درصد دارد و مطابق با گزارشی که موسسه کاریابی Indeed منتشر کرده به‌طور متوسط حقوقی معادل 99،730 دلار در سال عاید تحلیل‌گران می‌کند. 

2. مدیر پایگاه داده

مدیر پایگاه داده (به‌نام سرپرست پایگاه داده نیز شناخته می‌شود) فردی است که داده‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی ذخیره و سازمان‌دهی می‌کند. وی اطمینان حاصل می‌کند که داده‌ها امن بوده و در دسترس افراد مجاز قرار دارد. مدیران پایگاه داده می‌توانند در هر صنعتی کار کنند، اما معمولاً در زمینه طراحی و پشتیبانی سیستم‌های رایانه‌ای برای شرکت‌ها کار می‌کنند. در حالی که برخی از شرکت‌ها انتظار دارند که مدیر پایگاه داده مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در زمینه سیستم‌های اطلاعات مدیریتی داشته باشد، با این‌حال، برخی کارفرمایان به دنبال مدیران پایگاه داده‌ای هستند که دانش خوبی در مورد زبان پایگاه داده مثل زبان جست‌وجوی ساخت‌یافته (SQL) داشته باشند. متوسط حقوق یک مدیر پایگاه داده در سال 93،750 دلار است. 

3. برنامه‌نویس کامپیوتری

برنامه‌نویسان رایانه کدهایی می‌نویسند، آن‌را آزمایش می‌کنند و به کاربران یا سازمان‌ها اجازه می‌دهند به شکل مطلوب‌تری از سامانه‌ها استفاده کنند. به‌طور معمول، آن‌ها باید با زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد نظیر جاوا یا سی‌پلاس‌پلاس آشنا باشند. آن‌ها ممکن است وظیفه طراحی برنامه‌های کاربردی برای یک شرکت را داشته باشند یا ممکن است به شکل مستقل و در قالب پروژه‌ای با شرکت‌ها همکاری کنند. از آن‌جایی کامپیوتر تنها ابزاری است که برنامه‌نویسان به آن نیاز دارند، در نتیجه امکان انجام از راه دور کارها وجود دارد که انعطاف‌پذیری خوبی برای برنامه‌نویسان به ارمغان می‌آورد. در حالی که بسیاری از برنامه‌نویسان کامپیوتر مدرک لیسانس دارند، برخی دیگر تنها مدرک کاردانی یا تجربه گسترده‌ای در زمینه برنامه‌نویسی دارند. علاوه بر این، برنامه‌نویسان می‌توانند در دوره‌های تخصصی شرکت کرده و ضمن یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی جدید گواهینامه مربوطه را نیز دریافت کنند. حضور در بوت‌کمپ‌ها به میزان قابل توجهی باعث افزایش ارتقا سطح مهارت‌های برنامه‌نویسی می‌شود. به‌طور متوسط، یک برنامه‌نویس رایانه 86.550 دلار در سال حقوق دریافت می‌کند. 

4. سرپرست سیستم‌های کامپیوتری و شبکه

سرپرست سیستم‌های شبکه و رایانه وظیفه نصب، راه‌اندازی و مدیریت سامانه‌های رایانه‌ای شرکت‌ها را عهده‌دار است. از آن‌جایی که تقریباً هر صنعتی با سیستم‌های شبکه‌ای و رایانه‌ای در ارتباط است، به وجود این افراد نیاز مبرمی دارد. در حالی که برخی از مشاغل مدیریت شبکه و سیستم‌های رایانه‌ای به مدرک کارشناسی نیاز دارند، اما فرصت‌های شغلی پیرامون سرپرست شبکه لزومی به داشتن مدارک دانشگاهی ندارد. بلکه کافی است مهارت‌های رایانه‌ای قوی داشته باشید. متوسط حقوق یک سرپرست سامانه‌های کامپیوتری 83،510 دلار در سال است.

5. تحلیلگر ارائه خدمات (Service Delivery Analyst)

یک تحلیل‌گر ارائه خدمات اطمینان حاصل می‌کند که مشتریان خدمات موردنیاز خود را به بهترین شکل دریافت کرده‌اند. وی نحوه ارائه خدمات و چگونگی بهبود آن‌ها را تحلیل می‌کند. وی معمولاً از نرم‌افزارهایی برای پیگیری کیفیت و تجربه کاربری استفاده می‌کند. در حالی که الزامات شغلی تحلیل‌گران ارائه خدمات در هر صنعت متفاوت است، با این‌حال، این افراد باید مهارت‌های سطح بالایی در ارتباط با کار با کامپیوتر داشته باشند. مشاغل مرتبط با تحلیل‌گر ارائه خدمات به دست‌کم سه سال تجربه در صنعت و دانش کاربردی در ارتباط با نرم‌افزارهای تخصصی نیاز دارد. با این حال‌، این شغل نیاز به مدرک کارشناسی ندارد. طبق اطلاعا منتشر شده توسط موسسه Glassdoor متوسط حقوق یک تحلیلگر ارائه خدمات 56433 دلار در سال است.

6. متخصص پشتیبانی رایانه

یک متخصص پشتیبانی رایانه در زمینه کار با تجهیزات رایانه‌ای یا نرم‌افزار به مردم و شرکت‌ها کمک می‌کند. این افراد ممکن است به کارمندان فناوری اطلاعات یک سازمان یا مشتریان یک سازمان در برطرف کردن مشکلات کمک کنند. این تعامل با افراد ممکن است به شکل حضوری‌، تلفنی یا آنلاین باشد. متخصصان پشتیبانی رایانه معمولاً نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند. در مقابل، آن‌ها باید در زمینه کار با کامپیوترها، مهارت‌های نرم‌ و تعامل با مردم تجربه کافی داشته باشند. به‌طور معمول این افراد باید در چند دوره آموزشی فناوری اطلاعات شرکت کنند یا دست‌کم مدرک کاردانی داشته باشند. به‌طور متوسط یک متخصص پشتیبانی رایانه سالانه 54760 دلار درآمد دارد. 

سایر مشاغل فناوری‌اطلاعات

از دیگر مشاغل فناوری اطلاعات که امکان انجام آن‌ها به شیوه از راه دور فراهم است باید به تحلیل‌گر هوش تجاری، مدیر ابر، تحلیل‌گر امنیت کامپیوترها، متخصص پشتیبانی سامانه‌ها، پشتیبانی شبکه، تحلیل‌گر امنیت اطلاعات، تکنسین سرور، دستیار فروش فنی، آزمایش‌کننده کیفیت نرم‌افزار و.... اشاره کرد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.3 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg